Om Projektet

På Skals – Højskolen for Design og Håndarbejde ønsker vi at sætte fokus på tekstil bæredygtighed. Vi igangsætter nye og ekstra tiltag for at adressere de udfordringer, som tekstilindustrien er med til at skabe og tilbyder i stedet konkrete løsninger på flere niveauer. Derfor iværksætter vi på højskolen et 3-årigt projekt med fokus på bæredygtighed i både undervisningen og formidlingen, og samtidig vil vi også være initiativtagere til debatten. Projektet gennemføres sideløbende som et supplement til højskolens normale aktiviteter.

Hele projektet er støttet af Nordea Fonden og uddelingen er en del af Vekselvirke, der er en fælles indsats fra Nordea-fonden og Folkehøjskolernes Forening. Her kan højskoler blandt andet søge midler til udvikling af nye fag og arrangementer eller til faciliteter, der bakker op om den grønne omstilling.

Vi er en tekstil højskole, der bærer på en lang tradition af fag inden for det tekstile håndværk. Vi har den faglige ekspertise og erfaringer med tekstile teknikker og det er derfor også indlysende, at vi iværksætter initiativer, der kan række ud mod forbrugere og tilbyder løsninger på udfordringerne. Gennem udvikling, undervisning, formidling, vidensdeling og workshops/events vil vi skabe muligheder for at den enkelte selv kan handle på eksempelvis tøjspild problematikken.

På vores højskole tror vi på, at hver enkelt af os kan bidrage til at ændre den forbrugskultur, der præger tekstil- og beklædningsbranchen. Vi har ambitioner om at være det ideelle sted, hvor enhver med interesse for bæredygtighed inden for tekstiler kan udvikle håndværksmæssige færdigheder og lære om den tekstile omtanke. Vores initiativer skal være med til at skabe en positiv forandring i både vores elevers og kursisters liv samt for alle andre, der ønsker at tage det første skridt.

Når vi taler om tekstil omtanke, så mener vi:

• At arbejde med materialer i høj kvalitet
  • At forlænge tekstilers levetid
  • At genanvende tekstiler
  • At nedsætte tøj spild
  • At genbruge tekstiler
  • At vælge tøj med omtanke
  • At anvende økologiske tekstiler